I september lanserade Ellos initiativet Faces of Ellos för att visa att de nu satsar på att hitta fler modeller ”för att bättre representera och inkludera alla kvinnor”. I samarbete med Icons Agency sökte därför Ellos nya ansikten bland sina kunder som vill vara med och förändra dagens kroppsideal.
Spontant tänkte jag att det var ett bra initiativ, inte minst för att jag är ett fan av Icons Agency och för att jag i decennier har väntat på att se ökad representation i svensk reklam. Men sekunden senare kom den beska eftersmaken. Denna kampanj är ännu ett exempel på woke washing* där Ellos engagemang bara uppfattas som oppurtunt och oäkta. Då går jag inte ens in på det visuella uttrycket som inte är unikt på något sätt. Det kan lika gärna vara en annons från Dove eller ännu längre bak i tiden - en Benetton-kampanj från 80-talet.
Vill Ellos börja arbeta med representation på riktigt kan de börja med att se över sin styrelse och ledningsgrupp. Där hittar vi The Real Faces of Ellos.
/Ayşe
*När varumärken försöker haka på aktuella frågor och sammanhang genom att visa sig politiskt korrekta, medvetna och ”modiga”.
Comments